Ustawa z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane doczekała się już pięciu nowelizacji,
toteż opracowaliśmy jej ujednoliconą wersję na podstawie następujących Dzienników
Ustaw:
- z 1994 r. nr 89, poz. 414
- z 1996 r. nr 100, poz. 465; nr 106, poz. 496, nr 146, poz. 680
- z 1997 r. nr 88, poz. 554 oraz nr 111, poz. 726.
W tym ostatnim jest najnowsza nowelizacja z 22 sierpnia 1997 r., która zacznie
obowiązywać 24 grudnia 1997 r. Wszystkie nowe przepisy są zaznaczone tłustym
drukiem.
Poza ujednoliconym tekstem znajdują się następujące istotne przepisy noweli:
Art. 5. 1. Decyzje o dopuszczeniu do powszechnego stosowania w budownictwie
nowych materiałów budowlanych, wydane przed 1 stycznia 1995 r., do czasu wygaśnięcia
ich ważności, uznaje się jako aprobaty techniczne.
2. Do czasu wygaśnięcia ważności normy branżowej za dopuszczone
do obrotu i powszechnego stosowania w budownictwie uznaje się wyroby budowlane,
na które wydano certyfikat lub deklarację zgodności z normą branżową.
Art. 6. Do spraw wszczętych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje
się przepisy tej ustawy.
Ponadto nowela z 22 sierpnia zmieniła także przepisy następujących ustaw: z
7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym; z 22 marca 1991 r. o obszarach
morskich RP i administracji morskiej oraz z 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne
i górnicze.
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
Prawa i obowiązki uczestników procesu budowlanego
Art. 17. Uczestnikami procesu budowlanego, w rozumieniu ustawy,
są: 1) inwestor, 2) inspektor nadzoru inwestorskiego, 3) projektant, 4) kierownik budowy lub kierownik robót.
Art. 18. 1. Do obowiązków inwestora należy zorganizowanie
procesu budowy przez zapewnienie opracowania projektów oraz wykonania i odbiorów
robót budowlanych przez osoby o odpowiednich kwalifikacjach zawodowych. 2. Inwestor może ustanowić inspektora nadzoru inwestorskiego
na budowie. 3. Inwestor może zobowiązać projektanta do sprawowania nadzoru
autorskiego.
( . . . )
( . . . ) Art. 23. Kierownik budowy ma prawo:
1) występowania do inwestora o zmiany w rozwiązaniach projektowych, jeżeli są
one uzasadnione koniecznością zwiększenia bezpieczeństwa realizacji robót budowlanych
lub usprawnienia procesu budowy,
2) ustosunkowania się w dzienniku budowy do zaleceń w nim zawartych.
Art. 24. 1. Łączenie funkcji kierownika budowy i inspektora
nadzoru inwestorskiego nie jest dopuszczalne. 2. Przepisy ust. 1 oraz art. 22 i art. 23 stosuje się odpowiednio
do kierownika robót.
Art. 25. Do podstawowych obowiązków inspektora nadzoru inwestorskiego
należy:
1) reprezentowanie inwestora na budowie przez sprawowanie kontroli zgodności
jej realizacji z projektem i pozwoleniem na budowę, przepisami i obowiązującymi
Polskimi Normami oraz zasadami wiedzy technicznej,
2) sprawdzanie jakości wykonywanych robót, wbudowanych wyrobów budowlanych,
a w szczególności zapobieganie zastosowaniu wyrobów budowlanych wadliwych i
nie dopuszczonych do obrotu i stosowania w budownictwie,
3) sprawdzanie i odbiór robót budowlanych ulegających zakryciu lub zanikających,
uczestniczenie w próbach i odbiorach technicznych instalacji, urządzeń technicznych
i przewodów kominowych oraz przygotowanie i udział w czynnościach odbioru gotowych
obiektów budowlanych i przekazywanie ich do użytkowania,
4) potwierdzanie faktycznie wykonanych robót oraz usunięcia wad, a także, na
żądanie inwestora, kontrolowanie rozliczeń budowy.
Art. 26. Inspektor nadzoru inwestorskiego ma prawo:
1) wydawać kierownikowi budowy lub kierownikowi robót polecenia potwierdzone
wpisem do dziennika budowy dotyczące: usunięcia nieprawidłowości lub zagrożeń,
wykonania prób lub badań, także wymagających odkrycia robót lub elementów zakrytych
oraz przedstawienia ekspertyz dotyczących prowadzonych robót budowlanych, dowodów
dopuszczenia do obrotu i stosowania w budownictwie wyrobów budowlanych oraz
urządzeń technicznych,
2) żądać od kierownika budowy lub kierownika robót dokonania poprawek bądź ponownego
wykonania wadliwie wykonanych robót, a także wstrzymania dalszych robót budowlanych
w przypadku, gdyby ich kontynuacja mogła wywołać zagrożenie bądź spowodować
niedopuszczalną niezgodność z projektem lub pozwoleniem na budowę.